Dohyo ma średnicę 4,5 metra i jest wykonane z gliny. Obszar walki wyznacza okrąg zrobiony ze zwiniętej słomy ryżowej. Cała konstrukcja waży parę ton i jest przygotowywana specjalnie na dany turniej. Nad klepiskiem zawieszony jest dach, który nawiązuje do dachów świątyń Shinto. W rogach danych wiszą kolorowe frędzle nawiązujące kolorami do symboliki kierunków świata, pór roku i bogów. Frędzle mają kolor czarny, biały, zielony i czerwony.
Walka sumo ma dość proste zasady – cel to wypchnąć przeciwnika poza koło lub spowodować aby przeciwnik dotknął ringu inną częścią ciała niż stopa. Wydaje się proste ale trzeba pamiętać, że współczesny zawodnik sumo waży grubo powyżej 100 kg co nie przeszkadza mu poruszać się zwinnie. Istnieje ponad 100 różnych technik pokonania przeciwnika: podcięcia, rzuty przez biodro, wypchnięcia. Ważną zasadą jest to, że nie można uderzać zamkniętą dłonią oraz wykonywać kopnięć powyżej kolan. Uderzenie łokciem czy głową jednak jest w pełni akceptowalne
Każda walka poprzedzona jest rytuałem. W wyższych klasach może on trwać nawet około 4 minut. Najpierw na ring wychodzi Yobidashi – pan z wachlarzem, który wyśpiewuje imiona zawodników, którzy zaraz będą walczyć. W tym czasie ring jest zamiatany z nadmiaru soli i piasku, czasem polewany aby związać glinę.
Następnie pojawiają się zawodnicy. Rzucają najpierw garść soli – w celu oczyszczenia areny, następnie wchodzą na Dohyo i parokrotnie przenoszą ciężar ciała z jednej nogi na drugą i opuszczają ją z impetem, uderzając w ring. Klaszczą w dłonie, odwracają ręce, poklepują się w boki, wracają do narożnika, płuczą usta wodą i ponownie wracają na środek Dohyo. Całość nazywa się Shiko, jest bardzo widowiskowe i ma na celu odpędzenie złych duchów oraz przestraszenie przeciwnika. Następnie wykonują kolejny rytuał Chirichozu – kucają w dziwnej pozycji naprzeciw przeciwnika. Po czym zaczynają rytuał od nowa i czasem powtarzają go dwa lub trzy razy. 
W najwyższej klasie walki poprzedzone są jeszcze wizytą na ringu.. bloku reklamowego. Robi to dość zabawne wrażenie – reklamy są wnoszone przez asystentów ringu i prezentowane publiczności w tradycyjnej formie proporców.