Wbrew powszechnym opiniom, osoby cierpiące na wady serca nie powinny stronić od wysiłku fizycznego np w postaci  delikatnych treningów sportów walki . Ćwiczenia są w tym przypadku wskazane i stanowią podstawę do zachowania właściwej kondycji mięśnia sercowego. Takie ćwiczenia muszą być dostosowane do wydolności i możliwości danej osoby.
Pod uwagę brane są także choroby, na które cierpi ćwiczący. Wysiłek nie może stanowić zbyt dużego obciążenia dla mięśnia sercowego, dlatego nie warto rozpoczynać ćwiczeń na własną rękę. Najlepiej skonsultować je najpierw z lekarzem.
Dla większości ludzi z wadami serca polecane są intensywne spacery, lekkie truchtanie, biegane, może też być delikatny worek lub interwały . W przypadku intensywniejszego wysiłku fizycznego, czyli mocnych treningów i sparingów , trzeba skontaktować się z lekarzem. Intensywne treningi bowiem  obciążają lewą komorę serca i powodują wzrost ciśnienia krwi. Jeśli chorzy podejmą treningi, ważne aby kontrolowali swoje tętno. Nie można się zbytnio przemęczać, by nie obciążać mięśnia sercowego.
Kluczowe jest ustalenie granicznej wartości tętna, którego nie można przekraczać podczas wykonywanych ćwiczeń. Tętno musi być miarowe i łatwe do wyczucia. Dostosowane do indywidualnych potrzeb ćwiczenia najlepiej wykonywać minimum 3 razy w tygodniu.
Bezpiecznym i najlepszym rozwiązaniem w treningach dla początkujących zawodników  są interwały, czyli wykonywanie naprzemiennie ćwiczeń obciążających z tymi o mniejszej intensywności.